SDE
Новини єпархії

Інтерв'ю з владикою Святославом (Шевчуком)

11 вересня 2010
- Преосвященніший владико, під час однієї з лекцій семінару ви торкнулись теми катехитичного душпастирства сповіді. Яким чином, на ваш погляд, в сьогоднішній час священик міг би спонукати людей приступати до сповіді?  На мій погляд, є три шляхи, якими б священик міг приводити людей до сповіді. По-перше, потрібно, щоб люди бачили як сам священик сповідається. По-друге, потрібно, щоб священик був доступний до сповіді для людей. Зокрема, люди мають знати, що у визначений час вони можуть приступити до сповіді. По-третє, тайна сповіді - це унікальна нагода для священика промовити Боже слово особисто до життя тої людини, яка приходить. Адже часто, коли людина чує Боже слово з проповідальниці, вона не завжди вважає, що це стосується саме її. Саме тому тайна сповіді може бути унікальною дорогою до воцерковлення людини. Окрім того, потрібно навчати людей, що тайна сповіді є великим знаком Божої любові та милосердя до людини. Вірним потрібно пригадувати, що сила божественного прощення є набагато сильніша за людський гріх. Таким чином людина по-новому відкриє Господа як милосердного Батька і в той же час зможе позбутись своєї духовної сліпоти. Під час семінару священики кількаразово стверджували, що каянники часто не знають, або не відчувають свого гріха. Причина такого стану речей у тому, що людина просто не бачить свого гріха. Для того, щоб могти глибоко пережити момент покаяння, потрібно усвідомити власну грішність. Отож катехитичне навчання, чи то у вигляді зустрічей з дорослими, зокрема у покаянний час літургійного року, чи то у вигляді належного приготування дітей до першого прийняття тайни сповіді, сприятиме кращому пережиттю та розумінню вірними тайни покаяння. Людина потребує допомоги щодо тайни сповіді як з дидактичної сторони, так і з практичної. Якщо священики будуть готові допомогти вірним наблизитись до тайни сповіді, тоді вона зможе цілковито преобразити наші парафії. Маємо приклад Жана Віанея та інших священиків, які в своїх околицях здійснили духовну революцію через сповідальницю. - Преосвященніший владико, ви згадували про те, що деякі священики подають вірним перелік гріхів, по яких вони можуть зробити іспит совісті. Наскільки така допомога каянникові є необхідної та оправданою? Взірці іспиту сумління – це є певного роду допомога. Проте це вже – невідкладна допомога. Це має свої переваги та недоліки. З одного боку, людина, яка не вміє сповідатись, поглянувши на такий перелік гріхів, може зрозуміти, що має говорити священику під час сповіді. З іншого боку, така сповідь буде для неї до певної міри чужою. Тобто людина розповідає про ті речі, які в її випадку не є суттєвими. Адже коли ми готуємось до сповіді, не достатньо пригадати собі лише те, що ми вчинили, але чому я вчинив в той чи інший спосіб. Потрібно шукати головні гріхи, які спричиняють цілу серію різних гріховних вчинків. Отож взірці сумління мають певну функції, але, на мій погляд, це ще дуже слабка допомога.  Людина, яка готується до сповіді, має без будь-якого запитника розуміти свою совість і бути свідомою у чому вона є грішна. Лише тоді це буде її сповідь, а не автора запитника. Тоді людина зможе усвідомити не лише свої вчинки, але причини - вади та пристрасті, - які її поневолюють і до цих гріхів призводять. Відтак сповідник зможе дати більш влучну пораду і Божа благодать буде діяти на основну гріховну рану, яку людина має у своєму серці.  - Кожен священик, маючи певний досвід сповідництва, знає що окремі вікові, професійні чи суспільні категорії вірних в силу різних обставин піддаються певним спокусам. Чи може сповідник запитаннями допомогти каяннику пізнати свої? Митрополит Петро Могила у Великому Требнику, про який згадувалось на семінарі, подає порядок, за яким має відбуватись сповідь. Отож він пише, що спочатку священик повинен вислухати людину, потім поставити запитання, які вважає за необхідне, а далі попросити її розкаятись у тому, що вона, можливо, забула сказати. Причина таких дій одна: якнайповніше розкрити серце каянника до Господа Бога. Отож потрібно уважно слухати, відтак потрібно й запитувати, зокрема коли священик бачить, що перед ним людина, яка рідко сповідається. Для прикладу, коли хтось сповідається раз у рік, то йому нереально в цій річній сповіді пригадати всі свої грішні вчинки. Тому якщо б священик не запитував, то так б людина і не пережила б глибшого покаяння. Коли хтось часто сповідається, то є принаймні якась певність, що ця людина в змозі пригадати більшість своїх гріховних ран. Тому я вважаю, що потрібно запитувати для того, щоб усвідомити саму людину щодо її стану. Згідно з навчанням Святих Отців, гріх - це насамперед стан людини, через який стаються вже грішні вчинки. Отож для того, щоб дізнатись, в якому стані перебуває серце каянника, варто ставити йому запитання. - Під час сповіді люди ставлять запитання, які інколи можуть виходити поза рамки сповіді і більше належати до сфери духовної розмови? З іншого боку, якщо залишити ці питання без відповіді та запропонувати вирішити їх під час пастирської розмови є небезпека, що людина на цю розмову не прийде. Яке рішення приймати у таких випадках? Варто зазначити, що духовна розмова завжди відноситься до певного роду порад. Це є пошук людини певного духовного шляху у житті у конкретній ситуації. Тобто тут не стільки шукається прощення гріха, скільки будується духовне життя. Мета сповіді - це дати можливість людині покаятись та отримати відпущення гріхів. Відтак різного роду поради, повчання можна здійснювати у форматі духовної бесіди. Сповідник не завжди має бути духовник провідником. Адже людина інколи може не мати можливості зустрічі з духівником, але може потребувати сповіді. - Священик, стаючи єпархіальним єпископом, з однієї сторони, отримує від Бога в опіку значно більшу кількість пастви, ніж мав до цього моменту, адже починає опікуватись не окремою парафією, але цілою єпархією. З іншого боку, єпископ не має такого щоденного практичного доступу до служіння тайни сповіді. З історії та сьогодення знаємо, що наші митрополити та єпископи по-різному знаходили можливості служіння сповіді для вірних: під час візитацій парохій, у катедральному храмі, розрішення гріхів зарезервованих єпископу тощо. Як ви, владико, для себе вирішили питання служіння тайни сповіді для вірних? В єпархії в Аргентині, де я є єпископом, є велика нестача священиків. Тому я душпастирюю там, як звичайний священик. на даний час я є парохом великої парохії в Аргентині і з цієї парохії адмініструю цілою єпархією. Отож я душпастирюю у сповідальниці як і всі інші священики єпархії. Крім того, на мою думку, люди маю вбачати у своєму єпископові, священикові духовного батька, до якого вони могли б прийти зі своїми труднощами. Мета служіння тайни сповіді для єпископа - це дати Боже прощення людині, а не довідатись про духовний стан своєї єпархії чи окремої парафії.  - За час свого перебування в Аргентині ви, очевидно, мали змогу порівняти тамтешнє середовище з українським? Поділіться, будь ласка, своїми спостереженнями за цей час служіння в Аргентині? Найперше слід зауважити, що українці, які живуть поза межами України, вони перебувають в іншій культурі. І як правило вони переймають спосіб життя та мислення цієї іншої культури. Таким чином, наші християни часто постають перед викликом як жити людині східного обряду та східнохристиянської культури у латиноамареканському середовищі? Це є питання інкультурації. Для прикладу, навіть відчуття Літургії та її ритму у цій культурі є зовсім інше. Скажімо, наша слов'янська християнська душа, поки не помолиться у церкві достатню кількість часу, виходить з храму невдоволеною. Натомість в Аргентині, якщо Літургія затягнеться на 10 хвилин люди вже виходять незадоволеними з цілком інших причин (посміхається). Проте найбільшою нашої Аргентинської єпархії є те, що на даний час ми є в реальному контакті лише з 5% наших вірних, які перебувають в Аргентині. Тобто ще є 95%, до яких ми ще не дійшли, але вони потребують нашої пастирської опіки. В Аргентині ми маємо збудовані церкви, парафіяльні будинки, однак нам бракує священиків. Для того, щоб навчити людей як зберігати свою церковну, духовну та літургійну ідентичність, потрібно священика. Адже коли люди беруть участь в Літургії, то вони живуть нею та життям Церкви. Отож користаючи з нагоди, хочу запросити на служіння в Аргентину священиків, які хоча би у ці перші 5-10 років могли б допомогти нам дійти до наших людей та виховати нові покликання серед місцевого населення. Якщо така "жива кров" з нашої матірної території дійде до всіх кутків світу, де є наші вірні, то наша Церква оживе та стане здатною до особливої місії, до якої в майбутньому її може покликати Господь.  - Преосвященніший владико, маючи досвід пастиря та богослова, яким ви бачите сьогоднішнього священика? З власного досвіду можу сказати, що священик перш за все має бути духовною особою. Якщо священик живе духовним життям, знає його ритм, закони, потреби він тоді зможе про це все навчити інших людей і це їм передати. Тоді його проповідь, чи навіть розповідь про тайну сповіді, вже не буде теоретичним знанням, яке він отримав з якоїсь літератури, але це буде особистий досвід духовного пошуку, власне пережиття свого покаяння. Якщо священик відчує себе, найперше, грішним, а відтак прощеним Господом, тоді він буде досить автентично голосити людям про Бога як всепрощаючого Батька.  - Щиро дякую вам, владико Святославе, за розмову.Розмовляв Олег Чупа Детальніше...

Завершився семінар для священиків єпархії на тему "Воцерковлення - життя таїнствами Церкви" [інтерв'ю з вл. Святославом Шевчуком]

11 вересня 2010
27 серпня завершився семінар для духовенства на тему "Воцерковлення - життя таїнствами Церкви". На запрошення архиєреїв єпархії владики Юліяна та владики Ярослава семінар проводив владика Святослав (Шевчук), єпископ Аргентинської єпархії, о. д-р Ігор Бойко та о. д-р Віталій Токар. Участь у семінарі, який тривав впродовж 3-х днів, взяли понад 200 священнослужителів єпархії. Програма семінару передбачала 10 лекційних читань, які охопили богословські, історичні, моральні та канонічні аспекти тайни покаяння. Детальніше...

У Славську на Сколівщині молились за невинно вбитих в роки приходу більшовицької влади

08 вересня 2010
5 вересня в урочищі Млака у смт. Славське, що на Сколівщині, відбулось поминальне богослужіння за жертвами комуністичного режиму. Заупокійну панахиду відслужив митр.прот. Андрій Петришин (декан Славський) разом із священослужителями Славського деканату. Участь у богослужінні взяв голова Сколівської РДА Микола Романишин, представники районної та селищної влади, а також велика кількість вірних. Детальніше...

о. Мирон Бендик: "Осучаснені християнські істини покликані стати опорою для молоді − мета, заради якої писався Катехизм УГКЦ"

07 вересня 2010
  Місія Катехизму УГКЦ – представити сучасникам і донести наступним поколінням дух Вселенської Церкви, збагачений глибиною греко-католицької традиції. Завдяки цій книзі решта християнського світу матиме змогу краще пізнати й оцінити суть однієї з провідних Церков України, її найбільшу Католицьку Церкву Східного обряду. Таким чином Катехизм УГКЦ – актуальний документ, із виразним екуменічним контекстом. Серйозне завдання, яке стоїть перед змістом Катехизму, вимагає скрупульозної праці авторитетної робочої групи, що складається з поважних осіб: єпископів, священиків, монахів та монахинь, а також мирян. Працює над виданням Катехизму і наш співрозмовник: ректор Дрогобицької духовної семінарії, доктор богослов’я, отець Мирон Бендик. Детальніше...

Упокоївся у Господі єрей Ярослав Дрозд

07 вересня 2010
5 вересня о 12 годині дня в Обласній лікарні м. Івано-Франківська на 51-му році життя упокоївся всечесніший єрей Ярослав Дрозд, священик Самбірсько-Дрогобицької єпархії. Покійний єрей Ярослав народився 2 серпня 1960 р. у с. Поляниця Долинського р-ну на Івано-Франківщині. У 1993 р. закінчив Львівську Духовну Семінарію св. Духа. Цього ж року в архикатедральному соборі св. Юра у Львові отримав священичі свячення з рук блаженнішого кир Мирослава Івана Любачівського, глави УГКЦ. Детальніше...

У Єпархіальному музеї відкрилась виставка “Переображення Господньою любов’ю” [фото]

06 вересня 2010
У Єпархіальному музеї Трускавця 3 вересня 2010 року відкрилась непересічна експозиція творів декоративно-прикладного мистецтва: автори робіт – засуджені, які відбувають покарання у місцях позбавлення волі в різних областях України. Виставку “Переображення Господньою любов’ю” проводить Українська греко-католицька церква у співпраці з Берлінською галереєю MAGNIFICAT, Інститутом соціальної стратегії і Товариством “Мистецтво і в’язниця” за сприяння Державної кримінально-виконавчої служби України. Детальніше...

Владика Юліян освятив храм у с. Слохині, що на Старосамбірщині

02 вересня 2010
29 серпня владика Юліян (Вороновський), єпарх Самбірсько-Дрогобицький, відслужив Архиєрейську Літургію в с. Слохині на Старосамбірщині. Рівно ж цього дня відбулось освячення новозбудованого храму, наріжний камінь під який було освячено у 2002 році. Архиєрею співслужив митр. прот. Тарас Гарасимчук (канцлер єпархії) та священики Хирівського деканату. Звертаючись з пастирським словом до вірних, владика Юліян наголосив на значенні новозбудованого храму для кожного християнина. Окрім того, архиєрей закликав вірних дбати також про храм душі, який є нерукотворною обителлю Божою. Відтак єпископ подякував єрею Володимиру Луцевичу (адміністратору парохії) та громаді вірних, які незважаючи на малочисельність спромоглись власними коштами та працею збудувати Божий храм. Детальніше...

Дрогобицька духовна семінарія розпочала 2010-2011 навчальний рік

02 вересня 2010
1 вересня 2010 року у Дрогобицькій Духовній семінарії розпочався навчальний рік. Почалося святкове дійство о 9.00 год. у семінарійній каплиці, де брати молитвою I і III часів готувалися до Божественної Літургії. Апогеєм святкування початку нового навчального року стала Архиєрейська Божественна Літургія, яку очолив преосвященніший владика Юліан (Вороновський). Слова «Благословенне Царство…», якими о 10.00 розпочалася Божественна Літургія, таїнственно ввели присутніх семінаристів і їх батьків у Царство Боже. Детальніше...

Екзарх Греції відвідав Дрогобицьку семінарію

03 вересня 2010
2 вересня у Дрогогобицьку Духовну семінарію завітав владика Дімітріос (Салакас), екзарх Грецької Греко-Католицької Церкви.  В рамках свого візиту владика Дімітріос, який довгий час був професором східного канонічного права багатьох вищих церковних навчальних закладів, прочитав для семінаристів коротку лекцію, взяв участь у Вечірньому богослужінні та розділив спільну трапезу з студентами та ректоратом семінарії. Детальніше...

У Дрогобичі студенти розпочали навчальний рік з молитви

01 вересня 2010
31 серпня викладачі та студенти Дрогобицького Педагогічного Університету ім. Івана Франка розпочали новий навчальний рік з молитви та благословення. З привітальним словом до майбутніх педагогів звернувся мер Дрогобича Микола Гук, а також ректор вузу професор Валерій Скотний. Відтак викладачів та студентів привітав о. Олег Кекош, капелан університетської молоді, вділивши їм благословення на новий навчальний рік. Зазначимо, що з початком навчального року священики та семінаристи проводитимуть з студентами зустрічі на різні духовно-суспільні тематики. Детальніше...

У Лаврівському монастирі на Старосамбірщині відбулась школа бойківського іконопису [Відео & Фото]

05 вересня 2010
27 серпня завершилась Школа бойківського іконопису, яка проходила у Лаврівському монастирі, що на Старосамбірщині. Як зазначив диякон Михайло Олійник, один з ініціаторів заходу, мета проведення школи - відродження самобутності українського церковного мистецтва. Бажанням засновників школи, серед яких також голова Старосамбірської РДА Володимир Горбовий та відомий львівський митець Олесь Дзиндра, є виховати нове покоління творців церковного мистецтва, які б були митцями-богословами, котрі знають не лише церковну традицію, але й живуть нею. Відтак програма іконописної школи, яка розпочалась 19 серпня, дала можливість художникові зрости до рівня іконописця-богослова, а богословові проявити себе як іконописця. Неповторною особливістю школи стало місце її проведення - Лаврівський монастир св. Онуфрія, заснований у середині ХІІІ ст. Як відомо, у даному монастирі збереглись фрески ХV ст. У давнину Лаврівський монастир був одним з центрів іконопису на Галичині. Детальніше...

На Турківщині відбулись нічні чування у переддень Дня Незалежності

27 серпня 2010
Ось уже третій рік поспіль парафіяни Церкви Вознесіння Господнього c. Нижнє Висоцьке, що на Турківщині, збираються на нічні чування з нагоди Дня Незалежності нашої Держави. Цьогоріч вірні молились за добрі покликання до монашого стану, а також просили у Господа благословення для українського народу. Як зазначив о. Михайло Постолюк, адміністратор парохії, у нічних чуваннях взяли участь вірні з довколишніх сіл. Більша частина учасників чувань прибули до храму у традиційних бойківських вишиванках. Детальніше...

На Старосамбірщині найменовано школу в честь ісповідника віри

31 серпня 2010
29 серпня владика Ярослав відвідав с. Тернава, що на Старосамбірщині, де відслужив Архиєрейську Літургію у співслужінні духовенства Добромильського деканату. Промовляючи до вірних пастирське слово, архиєрей подав екзегезу євангельської притчі про весільний бенкет, яка читалась цієї неділі. Звертаючи увагу вірних на постать чоловіка, що увійшов на гостину без весільної одежі, владика зазначив: "У ті часи господарі, які запрошували гостей на весілля, давали кожному особливу весільну одежу, яку треба було одягати, заходячи в банкетний зал". Отож, входячи на весільну гостину, гість мав бути приготованим. Детальніше...

Самбірська Богородиця знову збирає прочан-мігрантів у родину

29 серпня 2010
28 серпня у м. Самборі, у приміщенні Катехитичного центру, що при храмі Різдва Пресвятої Богородиці, відбулася зустріч прочан, котрі з благословення Патріарха УГКЦ, Любомира Гузара, єпископів Самбірсько-Дрогобицької та Стрийської єпархій – Ярослава (Приріза), Тараса (Сеньківа) із 6.08-15.08 звершували своє 10-денне піше паломництво із Самбора у Зарваницю, організоване Пасторально-Місійним відділом УГКЦ. Детальніше...

Владика Юліян освятив храм у смт. Меденичі, що на Дрогобиччині

30 серпня 2010
28 серпня у смт. Меденичі Дрогобицького району владика Юліян (Вороновський) освятив новозбудований храм УГКЦ. У спіслужінні митр.прот. Тараса Гарасимчука (канцлера єпархії), прот. Анатолія Чуниса (декана Меденицького та адміністратора даної громади) та священиків Меденицького деканату владика Юліян відслужив Архиєрейську Літургію. У зверненні до вірних архиєрей звернув увагу, що літургійна традиція почитання Пресвятої Богородиці звертає увагу на три важливі моменти: "Перший аспект - це богоматеринство - благодать, що зробила Пресвяту Діву “чеснішою від херувимів і незрівнянно славнішою від серафимів”; другий - її особиста святі, завдяки якій ми величаємо її як "пресвяту, пречисту, преблагословенну і пренепорочну приснодіву”; врешті-решт третій аспект - це її заступництво за нас грішних". Відтак владика наголосив вірним на важливості освячення храму у їхньому селі. Адже завдяки їхнім молитвам, пожертвам та праці відтепер їхні нащадки черпатимуть Божу благодать у цій святині. Детальніше...

banner

Архів
^ Догори